محل تبلیغات شما

چند راه‌کار اجرایی برای ارتقاء نقش تربیتی مدارس (مرتبط با نظام آموزشی)

 

 

 

در نظام آموزش و پرورش کشور چه در دانشگاه‌ها و چه در مدارس، نه تنها هنوز موضوع تربیت و پرورش از جایگاه بایسته و شایسته خود برخوردار نیست، بلکه شیوه و فرآیند آموزش نیز با مشکلات فراوان مواجه است، چرا که به علل مختلف عمدتاً غیرموجه، تمام تلاش متربیان صرفاً بر حفظ (نه یادگیری) دروس و اخذ نمره و کوشش بسیاری از اساتید و مربیان نیز بر رفع تکلیف در انجام وظیفه تدریس متمرکز است.

 

در واقع بررسی نتایج تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان در سنوات گذشته حکایت از آن دارد که به‌رغم اقدامات صورت گرفته برای بهبود نظام آموزشی، در اکثر موارد همچنان پرورش روحی، اخلاقی و معنوی و حتی مهارت‌آموزی، یادگیری و درک مطالب در دانشگاه‌ها مدارس و سایر مراکز آموزشی، محلی از اِعراب ندارد و به همین دلیل هدف‌های تعیین شده برای انسان‌سازی یا کادرسازی تراز انقلاب هنوز به شکل کامل محقق نشده است.

اگرچه در برخی از متون درسی، بعضی از واژه‌های اسلامی گنجانده شده و برخی از تکنیک‌های یادگیری لحاظ شده است، اما بیشتر کتب از نظر محتوایی با نیازهای علمی روز و همچنین اصول و ارزش‌های اسلامی فاصله زیادی دارند، با توجه به تغییرات مکرر و الگوبرداری از مدل‌های غربی و شرقی، در پاره‌ای از موارد به‌قدری کار تدوین متون ناشیانه انجام می‌شود، که در کتب درسی نه دیگر مفهوم درستی از محتوا و ارزش‌های اسلامی یافت می‌شود و نه از شاخصه‌های ایرانی و نه حتی از یافته‌های علمی و فنی اروپایی و غربی خبری هست.

با آنکه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های متعدد و متنوعی برای آموزش و به‌خصوص پرورش آینده‌سازان کشور برخورداریم، اما معمولاً از حداقل آنها بهره می‌بریم. به‌نظر می‌رسد انحراف از آنجا شروع می‌شود که کارشناسان ما به علت عدم شناخت کافی از مبانی اسلامی، به جای بهره بردن از مشارکت توأمان متخصصین حوزه و دانشگاه برای طراحی یک الگوی کاملاً ایرانی اسلامی، همواره تلاش می‌کنند تا به اصطلاح با بومی‌سازی مدل‌های موجود، طرحی نو دراندازند و این مفهوم بدان معناست که ما هنوز مفهوم کار تیمی را درک نکرده و به خودباوری لازم برای الگوسازی نیز دست نیافته‌ایم.

صرف‌نظر از اقدامات راهبردی و بنیادینی که باید در جهت بهینه‌سازی محتوای نظام آموزشی و متون درسی صورت بپذیرد، اقدامات اجرایی مختلف و در عین حال اثرگذاری برای تربیت و پرورش نسل جوان و نوجوان نیز وجود دارد که با کمترین هزینه قابل اجراست و این در حالی است که، معمولاً انجام همین اقدامات کوچک و کم هزینه نیز مورد غفلت واقع می‌شوند.

پیشنهادات ذیل؛ تنها بخشی از اقداماتی است که می‌تواند در این جهت و برای کمک به رفع این نقیصه و ارتقاء کیفی تعلیم و تربیت و به‌ویژه پرورش دانش‌آموزان مؤثر واقع شود.

اگرچه ممکن است خیلی از موارد جزئی تلقی شوند و یا به اَشکال مختلف در برنامه‌های فعلی مدارس پیش‌بینی یا قبلاً به نوعی اجرا شده باشند، اما قطعاً احیاء و اجرای مشارکتی این موارد با همراهی و همکاری اولیاء محترم، دانش‌آموزان و به‌خصوص اساتید و معلمین محترم، نقش مؤثری در ایجاد انگیزه و تعالی اخلاقی و رشد فکری و علمی دانش‌آموزان خواهد داشت و انشاالله قرب الهی و رضایت بیش از پیش اولیاء و مربیان و نیز عامه مردم را در پی خواهد داشت و به الگویی برتر در نظام آموزشی کشور تبدیل خواهد شد.

چگونگی ایجاد نشاط در مدرسه

مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه

راهکارهای تربیتی قابل اجرا در مدارس

پرورش ,نیز ,نظام ,دانش‌آموزان ,موارد ,مدارس ,و پرورش ,تربیت و ,نظام آموزشی ,دارد که ,آموزش و

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها